Co říkali markeťáci na příchod Covidu-19? Mám ráda přehled o všem, co mě zajímá a tak propojuji veškeré znalosti a informace v jeden celek. Co se dělo v době koronaviru na poli marketingu bylo velmi zajímavé. Utvrdilo mě to v tom, jak blízko má marketing k ekonomii a jak moc důležité je všechny obory propojovat.

Období koronavirové invaze byl neobvyklý pro všechny. S napětím a zvědavostí jsem pozorovala, jak se chovají jednotliví marketingoví rádci, společnosti, či kdokoliv co mají cokoliv s marketingem společného a veřejně sdílí své názory.

Ve své podstatě byli dva hlavní proudy, které se od sebe výrazně odlišovaly. A k těmto proudům se agentury či markeťáci názorově přibližovali, nebo se s nimi více či méně ztotožňovali. Jaké že to ty proudy byly? Tak pojďme na to.

Prvních čtrnáct dní, co se u nás objevil Covid-19 se nic nedělo. Každý si asi myslel, že dva týdny budou stačit k tomu, aby se vše vrátilo do starých kolejích. Třetí týden už se začalo tušit, že tento stav nebude krátkodobý a začaly se dít věci. V marketingu rozhodně.

1. Neplašte, peníze se nevytratily.

Jeden proud markéťáků nabádal lidi aby neplašili, že se peníze nevytratily, že není důvod čehokoliv se bát. Dařilo se do teď, tak to ze dne na den nelze změnit.

Jako vážně? Lze toto tvrdit i v případě, kdy jsme v takové situaci nikdy nebyli a nikdo ani netušil co bude?
A pokud má člověk alespoň minimální znalosti o makroekonomii a jejím fungování, nemohl toto nikdy vypustit z úst. Protože jednou ze složek makroekonomického vývoje je očekávání.

A jaké bylo očekávání lidí v této situaci? Byl to především strach, strach jakéhokoliv rázu. Strach z onemocnění, strach z budoucnosti, strach o pracovní místo… Prostě strach z ekonomické stability. A pokud očekávám špatné období, začnu šetřit, šetřit na všem. Nikdo nevěděl, jak to bude trvat dlouho a tak logickým krokem některých firem bylo vše zastavit. Z marketingového hlediska tím myslím zastavit veškeré rozjeté kampaně a tak ušetřit alespoň nějaké náklady, které se jim v té době hodili na úplně něco jiného.

Asi pochopíte, že je zbytečné zvát lidi do nově otevřené restaurace, když tato zařízení měli provoz uzavřený nebo značně omezený. Zase vyhráli podnikatelé, kteří nevěšeli hlavu a vzniklé situaci se dokázali rychle přizpůsobit. Ať už pomocí marketingových poradců, či vlastní iniciativy. Flexibilita je obrovskou výhodou, která může porazit konkurenci.

Politické rozhodnutí v této době bylo nutné sledovat velmi bedlivě. Zkrátka radit někomu, že peníze nezmizely, bylo v této situaci celkem mimo.

2. Zachráníme vás.

Druhý proud který jsem v rámci marketingu v této době zaregistrovala, byli tací, co nabízeli záchranou ruku. Tací, co hlásali do světa, že jim pomůžou se vzniklou situací a zachrání je před vším.

Známkou těchto markeťáků byla záchranná vesta, kruh, či lano. To jsem si říkala skvělé, to jsou nějací jasnovědci, oni ani neví co bude příští hodinu, den, týden a oni už zachraňují? Před čím nebo před kým? Já chápu, že to byl marketing, ale opravdu je nutné, či dokonce morální se přiživit na tak vážné (v té době) situaci? Tohle se odehrávalo v březnu/dubnu 2020. Skutečně nikdo nevěděl co bude. 

A někteří borci prošli oběma proudy. Nejdříve hlásali, že peníze nezmizely a následně házeli záchranný kruh. Jako vážně? Bylo to nutné? Podotýkám, že to bylo v době, kdy se ještě vůbec nevědělo, kdy se začne normálně žít. Tím myslím, normálně vycházet na ulici.

Ano, oni to tak cítili. A to je přesně ono. Není markeťák jako markeťák. Provázanost ekonomických oborů do marketingu je skutečně obrovská a troufám si říct i nutná a i teď se potvrdilo, že je více než nutné s takovými znalostmi pracovat a umět je použít.

A jak jsem celou situaci viděla já?
Vůbec jsem si netroufala v té době něco veřejně komentovat. Nikdo nevěděl s jistotou co bude, a byla na místě opatrnost, bdělost a především aktuální informovanost. Bylo mi jasné, že živnostníci jako pedikéři, maséři, kadeřníci jsou v naprostém zoufalství. Líbili se mi situace, kdy někteří markeťáci narovinu řekli, že je dobré vyčkat, přiznali nejistotu a nešířili bludy. Byli tací, ale bylo jich málo.

Pochopitelně se vše odvíjelo od jednotlivých oborů. Ti, co prodávali šicí stroje a dezinfekční prostředky, webové kamery, počítače a našlo by se jich mnohem více, byli v naprosto odlišné situaci od ostatních oborů. Kdyby mi někdo v lednu tohoto roku řekl, že na jaře neseženu v obchodě droždí, tak bych se mu vysmála. Droždí! Taková běžná surovina. U nás ve městě nebyla k sehnání dobrých 14 dní, možná déle.

A kdo z této situace vyšel se vztyčenou hlavou? Ti, co chvíli vyčkali a následně se okamžitě přizpůsobili daným podmínkám, které se měnily nebývale rychle. Prostě si vzniklou situaci vzali jako příležitost a nezačali se hroutit. A to jak z pohledu markeťáků, poradců, mentorů a jiných rádců, tak i z pohledů majitelů firem, podnikatelů, freelencerů. Příležitost dokázat něco výjimečného ve výjimečné situaci. Pochopitelně až v době kdy bylo jasné, co se může a nemůže. A s tím by vám měl pomoct marketingový poradce s přesahem. Bylo a ještě to bude chvíli těžké, ekonomické kolo se rozbíhá velice pomalu a těžko říct, jestli na podzim, či v zimě nevezme zpětný chod. Predikce budoucnosti není dobrá, ale kdo ví, třeba nás to překvapí.

Přesun do on-linu byl masivní, přesto někteří obchodníci vůbec nepochopili, že je potřeba mít alespoň web, kde se dozví veškeré aktuální informace. Protože co lidé dělali v době karantény? Seděli doma a surfovali po netu. A co si myslíte, že se zákazníkem udělá dobře vypadající web s aktuálními informacemi? Přinejmenším si vás zapamatuje a při nejlepším se k vám bude vracet jak online tak offline.

Vybírejte markeťáka, který má přesah do více oborů. Uvidíte, že se vám to časem vyplatí.