Internetový marketing je obor obsáhlý mnoho oblastmi. Začínající nebo i již zavedený podnikatel, který se chce jakkoliv prezentovat na internetu, by měl mít o online marketingu alespoň základní přesto komplexní přehled. Pokud nemáte sílu se tímto oborem zabývat, svěřte ho bez okolků do rukou specialistů. Určitě neprohloupíte a ušetří vám to mnoho času, který můžete investovat do svého podnikání. Ihned se dostaneme k tomu, proč je důležité veškeré činnosti digitálního marketingu propojovat a chápat komplexně.

Pokud je člověk expert na jednu činnost a nepromítne ji do dalších činností, nelze očekávat, že skutečně bude na internetu vidět. Je přeci nemyslitelné, když strávíte tvorbou webu, e-shopu či blogu mnoho času a výsledek se mine účinku, tudíž nikdo vaší snahu neuvidí. Nebo zaplatíte tisíce korun za web s vědomím, že ho dělají odborníci, a přesto očekávaný účinek nikde. Co by měl být správný účinek webu? No, jisto jistě návštěvnost, přeci restauraci také neprovozujete, aby tam nikdo nechodil. Čím déle času tráví vaši zákazníci na vašem webu, tím lépe, stejně tak jako v restauraci.

Web je určitá prezentace v online světě a má také určitá pravidla. Pokud chceme, aby byl web navštěvován co nejvíce, nebo se návštěvníci co nejvíce vraceli, je vhodné tomu věnovat čas a vše důkladně promyslet, nebo svěřit do rukou specialistů.

Pokud chcete být skutečně vidět online, mít tak více potenciálních zákazníků, je potřeba propojit všechny oblasti online marketingu, které vám a vašemu podnikání dávají smysl. Chápat jejich souvislosti a využívat je na maximum.

Uveďme si pro lepší pochopení několik příkladů, jak to může dopadnout, když nebudete vy či váš marketingový specialista chápat marketing komplexně.

  • Příklad 1: Necháte si udělat webovou prezentaci na míru, která bude dle vašich představ. Dáte za takovou webovou prezentaci desítky tisíc, u e-shopu i stovky tisíc korun. Webová prezentace bude vypadat parádně, ale co s takovým webem, když ho neuvidí ti správní lidé. Pokud nemáte ponětí o SEO, které váš web umístí na vyšších příčkách ve vyhledávačích bez reklamy, nemůžete počítat s tím, že budete lehce dohledatelní. A na co nám tedy bude krásná, drahá, webová prezentace, když ji nikdo neuvidí? Ano můžete ji podpořit reklamou, dnes často zmiňované slovo PPC. Ale proč utrácet zbytečně peníze, když můžete být vidět i bez reklamy?

Možná se ptáte, proč je zapotřebí být vidět na prvních příčkách ve vyhledávačích. Tak se na to podívejme trochu prakticky.

  • Příklad 2: Banda motorkářů z Ostravy se vydá na trip napříč Českou republikou, na bikech ujedou stovky kilometrů, dostanou se do Jižních čech a při jedné zastávce na benzínce, jeden z nich zjistí, že má píchnuté kolo. Co myslíte, že udělá řidič, co má píchnuté kolo? Ano, zručnější mají sadu a pokusí se jí zalepit. Ale někteří, a troufám si říct že většina, vezmou telefon a začnou hledat nejbližší opravnu či prodejnu gum. Pokud v této chvíli nevyskočíte ve vyhledávači na prvních místech, tak se o vás nikdy nedozví, tedy jste přišli o zákazníka. A to snad nechcete, že? A pokud vás ve vyhledávači najde a vaší službu využije a zjistí, že jste odvedli skutečně svou práci nadmíru kvalitně a rychle, kladná reference na sebe nenechá dlouho čekat. A to je reklama zdarma.
  • Příklad 3: Máte krásnou webovou stránku, která s vámi rezonuje, ovládnuté některé prvky SEO ovšem obsah je nerelevantní. Co znamená, že je obsah nerelevantní? Je to takový obsah, který je pro vaší cílovou skupinu neaktuální, nekvalitní nebo nicneříkající. Myslíte si, že na takové stránky budou zákazníci rádi chodit a trávit zde svůj drahocenný čas? Možná se na ně podívají, ale určitě se na ně nebudou vracet.

Víte, že 80 % návštěvníků vašeho webu se k vám již nevrátí?

A pokud budete mít mizerný obsah, tak procento vracejících se návštěvníků prudce klesne. S tím počítejte. Relevantní obsah je v online marketingu nejdůležitější složka. Co se míní tím slovem relevantní? To je takový obsah, který od vás vaši potenciální zákazníci očekávají a s tím souvisí definice cílové skupiny. Protože od toho se odvíjí styl vaší komunikace a tonizace.

Pokud si uvědomíte, že kvalitní obsah je možná nejúčinnější zbraň v online marketingu, budete mít z půlky vyhráno. Kvalitním obsahem není myšleno psaní sáhodlouhých článků, jedná se třeba o kvalitní titulky, nadpisy, popisky zboží, prostě obsah všech textů na vašich webových stránkách.

  • Příklad 4: Snažíte se mít kvalitní obsah, použijete k napsání článku Copywritera. Ten nepoužije klíčová slova, nebo se nenaladí na styl vaší komunikace. Zákazníci jsou citliví, poznají to. Myslíte si, že vám jeho služba skutečně pomůže? Nejedná se pouze o klíčová slova či kvalitu obsahu v článku, ale i o obsah textů v e-shopu. V E-shopu je například důležité psát kvalitní a originální popisky, které vás odliší od konkurence a budou splňovat SEO principy.

Mnohé z vás jistě napadne, že není potřeba všechno umět, že to není ve vašich silách. Delegace v podnikání je důležitá. Ano souhlasím, není potřeba umět všechno na sto procent, ale je důležité vědět, co má vliv na co a propojit to s vaším podnikáním, posláním a cíli a pokud to nezvládnete vy, tak váš marketingový specialista by to zvládnout měl.

Další důležitou složkou online marketingu je analýza dat, mnoho e-shopových řešení mají své analýzy, které se týkají tržeb, obratů, prodejů a mnoho dalšího z vašeho byznysu. Ale zaměřili jste se na to, kdo chodí na vaše webové stránky, jak se tam chová a odkud k vám přichází? To jsou přeci pro e-shopy velmi kvalitní informace, s kterými se dá v on-line marketingu nadále pracovat a zvyšovat tak svou návštěvnost. Google Analytics je výborný nástroj, který toho umí víc, než si myslíte. Je zdarma a je zapotřebí jej správně nastavit. Pro správné vyhodnocování dat je důležité propojit veškeré kanály, které data soustřeďují a dle toho vyvodit konkrétní závěry či doporučení. Máte e-shop s vyhledávacím polem a nevíte, co tam zákazníci nejčastěji hledají? Ano, i tohle Google analytics umí.

Oblasti, které by měl marketingový specialista propojovat:

  • HTML, CSS (alespoň základní znalosti tvorby webu), pro online marketing velmi důležitá oblast.
  • SEO (důležité pro vyhledávače, obrovská studna střípků, které jé vhodné propojit aby se váš web neutopil v hlubinách internetu)
  • Copywriting
  • Analýza dat
  • Sociální sítě
  • UX
  • E-mailing
  • Zbožové porovnávače
  • Chatbot
  • Marketingová komunikace
  • Marketingová strategie
  • Marketingový mix

E-commerce je nejvíce rostoucí odvětví, které se nejspíše po koronavirovém útoku dostane do hledáčku většího počtu podnikatelů. Uvidíme, jak se prostor v online světě změní, to poznáme s odstupem času. Ale že se určitě změní, je víc než jasné.

Není pochyb o tom, že jsou v dnešní době sociální sítě nedílnou součástí online marketingu. Sociální sítě nejsou pouze Facebook a Instagram. Existuje jich mnohem více, které jsem popsala v článku Jaké sociální sítě mám používat. Není potřeba být nutně na všech sociálních sítí, dokonce není potřeba být na žádné sociální síti. Mnohem důležitější je vědět, co vám má jednotlivá sociální síť přinést a jak ji nejvhodněji využít pro vlastní podnikání či projekt.

Je vhodné si uvědomit, že online marketing musí být v souladu s vašimi podnikovými cíli. Nelze dělat marketing bez určení firemních cílů, protože těmi se řídí veškeré činnosti v podniku a podle nich se nastavuje i marketingová strategie a taktiky.

Těch střípků, které je potřeba splnit pro opravdu viditelný a navštěvovaný e-shop nebo webovou prezentaci, je mnohem víc. Pokud si nejste jisti, zda všechno zvládnete, nebo zda máte zvládnuté, je dobré svůj projekt svěřit do rukou specialisty, který dokáže propojit oblasti, které jsou pro vás důležité. Věřte, že vás takový člověk vyjde levněji než marketingová agentura, nebo odborník na každou činnost zvlášť. A ještě jedna poznámka. Nejde pouze o zvládnutí online marketingu jako takového, specialista musí umět propojit veškeré online vymoženosti s vaším projektem, e-shopem tak, aby to splňovalo vaše konkrétní poslání a vize.

Je toho na vás moc? Tak mě kontaktujte a já vám s online marketingem pomůžu.